博士班的課都修完了~




今天是我的博班生涯很特別的一天,我修完全部的課了~:P 我的系所叫教育領導與政策研究,在台灣應該就是教育行政,這是專門開給在職的教育人士,如校長、學區行政人員、未來的教育政策人員等。而身為一個國際生兼本地生,我拿的是國際生獎學金,大概涵蓋整個學程的一半學費,其他的呢,就自籌囉~我必修90學分,如果是全職學生或是沒有意外,基本上是三年/九個學季(quarter)內可以修完,一學季修兩門課共八學分。

It's a special day for my doctoral studies. I finally finished all my coursework!!! I study at the dept of Educational Leadership & Policy Studies and it's also called Educational Administration in Taiwan. The program is for working professionals in the education realm including principals, district officiers or future policy-related personnel. As an international student and a domestic student, I got the international student scholarship which covers about half of my tuitions. The rest, I'll have to figure out on my own. I'm required to take 90 credits and if one is a full-time student, usually it takes about 3 years/9 quarters to complete them. We take 8 credits which is two courses each quarter.
我呢,因為要工作賺學費、增加經驗跟不要同時工讀壓力太大,所以好幾個學季都是只修一門課,2018年也曾經休學一學期,以致於到了現在博四的第二個學季才修完全部的課。這學期修了問卷設計跟成癮諮商,都是我自己有興趣,也會對我未來有幫助的課。前輩們說得沒錯,課會越修越輕鬆,我們學生也會越來越知道怎麼安排時間跟唸書技巧。(大家可以追蹤我的頻道,未來會有一集我淺談這幾年的經驗唷~若有問題也可以留言私訊,我都可以做成節目跟大家分享。)
But, I need to work and make my tuition, adding on-site experiences and eliminate my stress while working and studying, I only took one course in a few quarters. I also had a leave of absence in 2018. Therefore, it took me that long to complete my courses in my second quarter of the fourth year. I took Survey Design and Counseling Addictive Behaviors, which are both my interests and helpful for my future. My seniors were right, it would get easier as I go along and students would know better about time management and the tricks of studies. (You may follow my channel and there will be an episode on my experience coming soon. If you have questions, you can comment or DM me. I can also make another episode for you.)
📝 我的心得
✅ 調配自己的讀書速度,身心健康最重要
✅ 堅持自己的信仰/信念,你念書的目的是什麼?
✅ 正視自己的感受,學習認識跟接受自己
📝 What I learned?
✅ Pace yourself in the studies. Physical & mental health matter the most.
✅ Hold onto your faith/convictions of why you're studying.
✅ Value how you feel and learn to know and accept who you are.


今天上了一週末的課,對,昨天週五晚上5-9pm,今天9a-4:30p,還考了個期末考,耶~考得比期中好,就這樣在一群諮商所的學生中,我唯一一個外系生,靜悄悄的完成了我的選課~接下來就要開始我的論文研究,我跟老師訂好題目了,是針對科州教育行政碩博生的質性研究,我希望瞭解跟我類似的學生在系所中需要什麼支持、教育行政系所需要做什麼來迎接他們招到的國際生。很顯然這是個非常小眾的議題,並沒有相關文獻針對教育行政的國際生做任何研究,但據我所知,這附近的教育系所都還是按照過去招收本地生的模式教學,許多國際生對他們的學程課程與系所並不一定滿意,因為真是太美國化了啦~我們學完要怎麼銜接國際或母國教育體系呢?
After a weekend of class, yes, Friday night 5-9pm and today 9a-4:30p, and my final exam which was better than my midterm, I finished my last class among all counseling students. I was the only one who was non-counseling major. Now, I will be focusing on my dissertation and research! The topic is set. It is a qualitative study about international students at Ed Leadership programs in Colorado. Apparently, it's an understudied topic and there's no related literature about it. I'd like to undestand what support students like me would need in their programs and how Ed Leadrship programs can do to support the int'l students. As far as I know, most Ed Leadership programs are still keeping the same model which was created for local students and int'l students aren't necessarily satisfied about the curriculum. Because the program design is too Americanized. How do we take the things we learn back to our countries???
總之,說了一大堆,就是要來紀念一下今天,然後即使站立桌的幫助下,站站坐坐地上完了七小時的課還是腰酸背痛,因此找了個優雅的伸展運動來做一做,做完好舒服呀~~~
我要三八一點叫大家下面留言祝我祝福研究順利,明年能也能順利畢業。大家週末愉快~
Anyways, after all that, I'm just writing to remember today. After 7 hours of class even with the help of the standing desk, my back sores... So I found a stretching video to do and it felt awesoome! (See comment) Please comment and wish me good luck and I can graduate next year! Happy weekend.



留言